Maksud Ikhlas :
1) Bahasa :- Berasal daripada perkataan "Akhlasa : أَخْلَصَ" yang bermaksud bersuh dan suci daripada kotoran yang mencemarkan.
2) Istilah :- Semua amalan zahir dan batin yang dilakukan semata-mata mengaharapkan keredhaan Allah SWT tanpa menyekutukannya dengan yang lain.
Ciri-ciri orang yang ikhlas :
1) Mengharapkan keredhaan Allah
2) Tidak mengharapkan pujian daripada manusia
3) Sentiasa istiqamah melakukan kebaikan
4) Tidak mengingati kebaikan yang dilakukan
5) Sentiasa bersabardalam kesulitan
6) Menghaapkan ganjaran pahala di Akhirat
7) Tidak menghiraukan kejian manusia
Kepentingan ikhlas :
1) Mendapat perlindungan Allah SWT
2) Hidup menjadi tenang dan tenteram
3) Terhindar daripada hasutan syaitan
4) Do'anya akan dimakbulkan Allah SWT
5) Diangkat darjat dan martabat oleh Allah SWT
6) Amal ibadat diterima Allah SWT
4) Do'anya akan dimakbulkan Allah SWT
5) Diangkat darjat dan martabat oleh Allah SWT
6) Amal ibadat diterima Allah SWT
Pengajaran Hadis :
1) Hendaklah menjauhi sifat riak dan ingin menunjuk-nunjuk supaya amalan tidak sia-sia.
2) Hendaklah berniat kerana Allah SWT dalam setiap amalan agar mendapat keredhaan Allah SWT.
3) Hendaklah meyakini bahawa Allah SWT akan memberikan ganjaran kepada hambanya yang ikhlas.
4) Hendaklah melakukam ibadat dengan niat yang ikhlas agar ibadat kita diterima Allah SWT.
Daripada Amirul Mukminin, Abu Hafs Umar bin al-Khattab RA, beliau berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Bahawasanya segala amalan itu adalah dengan niat, dan setiap orang mendapat (pahala) berdasarkan apa yang dia niatkan. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia yang akan diperolehinya, atau kerana perempuan yang ingin dikahwininya, maka hijrahnya itu adalah kepada apa yang dia niatkan.” (HR Bukhari dan Muslim)
Makna Perkataan:
Sesungguhnya hadis ini adalah di antara hadis penting yang menjadi paksi kepada putaran Islam. Ia adalah asas kepada Islam. Kebanyakan hukum hakam Islam bersandarkan kepada hadis ini.
Imam Abu Daud berkata:
“Sesungguhnya hadis ini, iaitu hadis bahawasanya segala amalan itu dengan niat adalah separuh daripada Islam. Kerana ad-Din itu dua perkara, samada ianya perkara zahir iaitu amalan, ataupun batin iaitu niat.”
Imam Ahmad dan Imam Syafi’I berkata:
“Dalam hadis ini mengandungi 1/3 ilmu. Kerana usaha seseorang itu adalah samada dengan hati, lidah atau anggota tubuh badannya. Maka niat dengan hati adalah salah satu daripada tiga pembahagian tersebut.”
Para ulama gemar memulakan kitab dan penulisan mereka dengan hadis ini. Ia bertujuan mengingatkan para penuntut ilmu supaya mengikhlaskan niat mereka kepada Allah SWT.
Apakah Sebab Keluar Hadis Ini?
Imam at-Tobrani meriwayatkan dari rantaian perawi yang dipercayai bahawa Ibnu Mas’ud RA berkata:
“Terdapat di kalangan kami seorang lelaki yang meminang seorang perempuan yang dikenali dengan nama Ummu Qais. Perempuan tersebut enggan mengahwininya kecuali lelaki tersebut berhijrah ke Madinah. Dia pun berhijrah dan mengahwini perempuan tersebut. Maka kami menamakannya sebagai Penghijrah Ummu Qais.”
Pengajaran Hadis Buat Kita:
1. Ulamak bersepakat bahawa setiap amalan yang dilakukan oleh Mukmin yang mukallaf tidak dikira dari sudut syarak (tidak diberi pahala) kecuali disertai niat dalam melakukannya.
2. Niat adalah salah satu rukun dalam Ibadah Langsung (al-Ibadah al-Maqsudah) seperti Solat, Haji dan Puasa. Tidak sah jika melakukannya dengan tidak disertai dengan niat.
3. Bagi Ibadah Tidak Langsung seperti wudhu’ dan mandi pula, berlaku perselisihan pendapat. Mazhab Hanafi berpendapat niat sebagai syarat sempurna sahaja. Manakala Mazhab Syafi’I dan lain-lain menyatakan bahawa niat juga menjadi syarat sah.
4. Waktu bagi niat adalah di permulaan ibadah. Contohnya takbiratul ihram untuk Solat dan ihram dalam ibadah Haji. Bagi Puasa, memadai sebelum bermulanya puasa.
5. Tempat niat adalah di hati. Maka, tidak disyaratkan berlafaz dengan niat tersebut. Namun, disunatkan berlafaz jika dapat memudahkan hati mengingati apa yang ingin diniatkan.
6. Disyaratkan juga menentukan perkara yang diniatkan dan membezakan dengan perkara yang lain. Contohnya Solat Zohor atau Asar, Puasa nazar atau puasa ganti.
7. Implikasi hadis ini juga menerangkan bahawa sesiapa yang berniat melakukan amal soleh, namun terhalang kerana keuzuran (seperti sakit atau mati), maka dia diberi pahala berdasarkan niatnya.
8. Hadis ini membimbing kita supaya sentiasa ikhlas dalam amal ibadah, sehingga kita mendapat pahala di akhirat dan mendapat taufik serta kejayaan di dunia.
9. Setiap amalan yang bermanfaat dan baik akan menjadi ibadah apabila disertai dengan niat yang ikhlas kerana Allah SWT. Contohnya belajar, bekerja, makan dan minum, beriadah dan sebagainya.
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JABI, POKOK SENA,KEDAH (SMK JABI)
- PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN SATU -
Thank you
ReplyDeletethankyou
ReplyDeleteThanks
ReplyDeleteThanks sm
ReplyDeletethanks
ReplyDelete