SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JABI, POKOK SENA, KEDAH
NOTA PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN SATU

Makhraj Huruf Kerongkong (Al-Halq)


SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JABI, POKOK SENA, KEDAH
(SMK JABI, POKOK SENA, KEDAH)

Share:

No comments:

Post a Comment

Encik Shafin bin Mohd Daud

Encik Shafin bin Mohd Daud
Pengetua SMK Jabi
Pokok Sena, Kedah Darul Aman

Mohd Daharudin Haji Daud

My photo

Pada tanggal 22 April, sayup-sayup kedengaran suara tangisan dari mulut seorang bayi kecil yang baru sahaja selamat dilahirkan seawal pukul 6:00 pagi di Kampung Empa, Jitra, Kedah Darul Aman. Anugerah Allah buat kedua pasangan suami isteri, Haji Daud bin Haji Yusoff dan Hajjah Siti Daharah binti Haji Yahya, yang diberi nama Mohd Daharudin bin Haji Daud dan merupakan anak yang keempat dari enam adik-beradik bagi pasangan ini.

Bermula didikan awal di Sekolah Kebangsaan Seri Amar Di Raja, Alor Merah, Alor Setar, Kedah dan kemudiannya menyambung pelajaran ke Sekolah Menengah Agama Darussaadah, Titi Besi, Kepala Batas, Alor Setar, Kedah.

Alhamdulillah, telah berjaya menamatkan pengajian sebagai graduan Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab di Kolej Universiti Insaniah, Alor Setar, Kedah.

Post Paling Popular

Post Terkini

Amanah Umar bin Abdul Aziz

  • Umar bin Abdul Aziz ialah seorang khalifah yang agung dan terkenal dengan sifat amanah.
  • Beliau mempunyai dua batang lilin di pejabatnya. Satu batang lilin dibeli menggunakan duitnya sendiri dan digunakan untuk kegunaan peibadi seperti menguruskan diri dan keluarga. Satu batang lilin lagi dibeli dengan menggunakan duit kerajaan dan digunakan hanya untuk urusan rasmi pentadbiran kerajaan.
  • Pada suatu hari, beliau didatangi anaknya. Anaknya memberitahu bahawa dia datang untuk urusan peribadi. Lantas Umar bin Abdul Aziz segera memadamkan api lilin yang dibeli denan duit kerajaan lalu menyalakan api lilin yang dibeli dengan duitnya sendiri.

Maksud Akhlak Mahmudah

- iaitu sifat dan tingkahlaku terpuji yang terdapat pada diri seseorang yang bertepatan dengan nilai dan perakuan syara'.

Maksud Akhlak Mazmumah

- iaitu sifat dan tingkahlaku keji yang terdapat pada diri seseorang yang berlawanan dengan nilai dan perakuan syara'.